El 15 de juny de 1993 la façana del Col·legi d’Aparelladors de Barcelona (CAATEEB) es va vestir de poesia. S’inaugurava el Poema visual per a una façana, una obra de Joan Brossa, feta amb la col·laboració de l’artista plàstic Josep Pla Narbona, que va convertir el número 5 del carrer Bon Pastor en un destacat fragment del paisatge urbà barceloní. Amb aquesta obra, un dels poetes i autors plàstics més singulars del nostre país ens va regalar una clara mostra del seu esperit inquiet i transgressor. Un esperit obsessionat per l’alfabet, apassionat per les lletres i enamorat de la lletra “A”, per ser el símbol de l’origen per excel·lència.
Han passat 25 anys des d’aquell dia però, encara avui, aturar-se davant la façana del CAATEEB és aturar-se davant d’un autèntic espectacle visual. Per gaudir-lo, cal entendre’n el significat. Com fer-ho? Només cal obrir bé els ulls i llegir cada detall amb autèntics ulls brossians.
La instal·lació d’aquest poema visual culminava les obres de reforma de la seu central del Col·legi, iniciades dos anys abans amb l’objectiu d’adequar l’edifici a les noves necessitats. Era un període de creixement de l’entitat, s’havien posat en marxa nous serveis i més activitats però l’edifici tenia una distribució que limitava aquest creixement. Amb la reforma, l’edifici va guanyar espai interior, es va fer una nova distribució de les comunicacions verticals i es va transformar en la seu que coneixem avui. Un cop acabades les obres de l’interior, es va pensar en un element que facilités una major presència ciutadana. La Junta de Govern que presidia Carles Puiggrós, va decidir fer una aposta imaginativa, engrescadora i també arriscada, com va ser fer l’encàrrec a Joan Brossa, que en aquella època havia finalitzat el Poema visual en tres parts als jardins del Velòdrom i en el qual començava a aplicar el que el poeta anomenava “Poesia experimental” a l’urbanisme i l’arquitectura.
El poema visual del CAATEEB atorgava una nova personalitat i projecció ciutadana a una façana que anteriorment era força desapercebuda en el brogit de la ciutat.
Gran expectació ciutadana
Aquest Poema visual per a una façana, de Joan Brossa, consta d’un seguit de 100 lletres de colors, de les quals 50 constitueixen el rètol del “Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona” i, les altres 50, s’ordenen alfabèticament per tota la façana. El poema es culmina amb una escultura: un llagost de 3 tones d’acer ideat per Joan Brossa i plasmat pel pintor i dissenyador Josep Pla-Narbona.
I es va inaugurar, enmig d’una gran expectació que va provocar els elogis de la premsa “Un gran llagost ha aparegut al cim del Col·legi d’Aparelladors”, repetien els titulars. I la façana de les lletres de colors entrava a formar part definitivament del paisatge urbà de Barcelona i també de l’ànima de la institució.
Per posar en valor aquest patrimoni cultural únic, el CAATEEB va instal·lar fa 5 anys una placa commemorativa a la planta baixa del Caateeb, per tal que els passejants i turistes que cada dia es sorprenen amb el poema visual, puguin identificar l’autoria de l’obra i el seu significat. Aquest poema visual ja ha adquirit dins de la història de l’art contemporani tota la importància que mereix junt a la resta de l’obra de Joan Brossa i Josep Pla Narbona. Per a això, el Col·legi va comptar amb la col·laboració de la Fundació Joan Brossa, entitat nascuda l’any 1999 amb la missió de conservar, exhibir i difondre l’obra d’aquest artista polièdric, així com la de promoure l’esperit
transformador i creatiu de la seva producció.
Amb motiu del 25 aniversari, el CAATEEB ha editat un fulletó explicatiu per difondre adequadament el poema visual entre els ciutadans curiosos i els turistes que passegen pel carrer Bon Pastor de Barcelona i alcen la vista davant d’aquesta obra sorprenent.
Autoria de les fotos: Chopo i Alejandro Verdugo
Nota de l’editor
Aquest article va ser publicat originàriament a L’Informatiu número 357 de setembre de 2018.